اندوسکوپی بینی برای سینوس

سینوزیت چیست

سینوس مجاری های پر از هوا است که چشم ها و بینی را احاطه کرده و درون استخوان های جمجمه قرار دارند.سینوس ها از طریق مجاری های کوچک به مجاری های بینی متصل می شوند و معمولا درکنار چشم و پایین مغز قرار گرفته اند. سینوزیت التهاب غشای اطراف سینوس ها است.

سینوس ها مجاری هایی استریل هستند و با مخاطی نازک پوشیده شده اند و سلول های مخاطی موکوزی را حذف می کنند تا ذرات بیگانه و میکرو ارگانیسم ها مانند باکتری ها، ویروس ها و ذرات گرد و غبار را بیرون بکشند.

در شرایط عادی تخلیه موکوزی از طریق دهانه های کوچک بین سینوس ها، به داخل بینی  بوده و زمانی سینوزیت اتفاق می افتد  که سیستم عادی درتخلیه نمودن موکوزی مسدود می شود.

اندوسکوپی-بینی-برای-سینوس

به ندرت، جوانان از این وضعیت رنج می برند؛ زیرا سینوس ها تا سن 12 تا 16 سال به طور کامل رشد نمی کنند.

انجام اندوسکوپی سینوسی معمولا برای درمان سینوزیت مزمن انجام می شود که به درمان کامل دارویی واکنش نشان نداده اند.

درمان سینوزیت با آنتی بیوتیک، کورتیزون های و آنتی هیستامین ها برای 6 تا 12 هفته تجویز می شود، در صورت عدم درمان پیشگیرانه پزشک اندوسکوپی سینوس را توصیه می کند. جراحی در سالیان قبل از طریق یک برش خارجی در پوست کنار بینی و یا در زیر لثه برای رسیدن به سینوس و تمیزکردنش انجام می شد. در گذشته نتایج کار رضایت بخش نبود چون کبودی ودرد در صورت به جا می گذاشت اما امروزه با انجام اندوسکوپی این جراحی بصورت عادی انجام می شود و نتایج کاراین جراحی دلگرم کننده ومجرای هوا باز و بدون هیچ زخم های خارجی اتفاق می افتد.

علل التهاب بینی

آلرژی مزمن در بینی

انسداد سینوس ها و عدم رسیدن هوا

عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی

آلودگی های محیطی : شامل گرد وغبار وآلودگی هوا

استعمال دخانیات : منجر به اختلال در حرکت مژک ها  دربینی می شود که ترشحات سینوس ها را خارج می کند و منجر به انباشت می شود

کاهش سیستم ایمنی و نقص مادرزادی : با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن تخلیه سینوس ها عملکرد مناسبی نخواهد داشت درنتیجه نیازبه جراحی دارد.

التهاب و واکنش بیش از حد راه هوایی (آسم)

علم ثابت کرده که با التهاب و واکنش بیش از حد راه هوایی (آسم)، سینوس ملتهب می شود واین التهابات ترشحاتی دارد که هوا را نمی رساند.

نتیجه جراحی

• مهارت و تجربه جراح برای دستیابی  و درمان همه پدیده های التهابی
  • شدت التهاب که منجر به تشکیل گوشت های زائد درآن قسمت شده است
  • التهاب و واکنش بیش از حد راه هوایی (آسم) یا  کاهش سیستم ایمنی بدن

تعهد بیمار و همکاری در درمان

به گفته دکتر ادیبی این عمل نتایج خوبی با میزان موفقیت کامل دارد و از عوارض بسیار کمی برخوردار است چنانچه بیمار از  متخصص خبره کمک بخواهد.

منبع: http://www.entjo.com/web/ar/of-the-sinuses/the-endoscopic-sinus.html

سینوزیت