انواع بیماری های گوش

بیماری های گوش به دلایل مختلفی بروز می کند و افراد زیادی را امروزه درگیر کرده است. بیماری های گوش انواع متفاوتی دارد و برای درمان آن باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود. دکتر ادیبی در ادامه این مقاله به توضیح انواع بیماری های گوش و راه های درمانی خواهیم پرداخت تا شما را با این موارد بیشتر آشنا کنیم.

شناخت انواع بیماری های گوش بسیار مهم است. زیرا ممکن است فرد با عدم تشخیص و درمان به موقع بیماری های گوش، بخشی و تمامی شنوایی خود را  ازدست بدهد. با مراجعه به دکتر ادیبی به عنوان  متخصص گوش و حلق و بینی می توان این بیماری ها را درمان کرد. برای دریافت زمان مشاوره و درمان با شماره های ۴۴۹۷۶۷۷۲ – ۴۴۹۷۶۸۷۷- ۰۲۱  ۰۹۱۹۷۲۰۷۳۷۸ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید با مراجعه به  پیج اینستاگرام و   کانال تلگرام  نمونه کار ها را مشاهده نموده و مشاوره دریافت نمایید.

انواع بیماری های گوش

از مهمترین عواملی که در ایجاد بیماری های گوش و در ادامه آن کاهش شنوایی موثر است و در صورت عدم درمان می تواند خطرناک هم شود، عفونت های گوش است. این عفونت در سنین مختلف و به دلایل متعدد ممکن است بروز کند.

• عفونت های زمان جنینی

از جمله مواردی که ممکن است سبب شود تا فرد به کاهش شنوای دچار شود، اختلالاتی است که در دوران نوزادی و در گوش بروز کرده است. از جمله این بیماری و عفونت ها می توان به ابتلا به آنفولانزا، اریون، سرخک و سرماخوردگی است. ابتلا به این بیماری ها و عدم درمان صحیح و به موقع می توان مشکلات زیادی را در نوزاد ایجاد کند. همچنین عفونت هایی که در سنین 1 – 10 سالگی بروز می کند، بیشتر گوش میانی را درگیر می کند. از جمله علائم این بیماری می توان به تب، سرماخوردگی، درد در گوش و بی اشتهایی و بی قراری است. به گفته دکتر ادیبی با درمان به موقع این بیماری ها می توان، از بروز مشکلات حاد تر جلوگیری نمود.

• اتیت سروز

از جمله دلایل ابتلای کودکان به کم شنوایی وجود مایع در گوش میانی است که با علایمی چون تب و درد همراه نیست و با تست های ادیومتری تشخیص داده می شود. اگر این التهاب در زمان مناسب تشخیص و درمان نشود، سبب می شود تا این عفونت مزمن شده و پارگی در پرده گوش ایجاد شود. از جمله عوارض این بیماری می توان به کاهش شنوایی، فلج عصب های صورت، ترشحات عفونی از گوش، آبسه مغزی، سرگیجه و مننژیت می باشد. برای درمان اتیت سروز فقط باید فرد تحت جراحی قرار می گیرد.

• اتواسکلروز

این بیماری به دلیل چسبندگی که در استخوانچه های گوش میانی ایجاد می شود، بروز می کند. بیشترین سن ابتلا به این بیماری در نوجوانی و جوانی است. برای درمان بیماری اتواسکلروز، دو راه درمانی وجود دارد که با جراحی و یا با سمعک گذاری درمان می شود. سمعک گذاری صرفا جهت تجویز متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود.

• بیماری منیر  menier’s disease

از جمله علائم این بیماری می توان کاهش شنوایی، وزوز و سرگیجه می باشد. این بیماری بسیار شایع هستند.

• بیماری های گوش ارثی

از جمله دلایل شایع در کم بودن شنوایی عمیق، بیماری های گوش ضمینه خانوادگی و ارثی دارد. برخی از افراد از بدو تولد به این بیماری مبتلا هستند و در سن 20 سالگی عود می کند.

• ضربه به گوش

برخی از افراد به دلیل صدماتی که به گوششان وارد شده و این صدمات سبب شده است تا ساختمان گوش مشکل پیدا کند، از جمله مهترین دلایل کاهش و یا از دست دادن شنوایی ضربه به گوش است. این صدمات شامل سوانح رانندگی، ضربه به سر، سقوط از ارتفاع و برخورد جسمی به گوش می باشد.

• بیماری های خود ایمنی گوش

بسیاری التهاب هایی که در گوش داخلی بروز می کند، بیماری های خود ایمنی است. برای آن که این بیماری تشخیص داده شود، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

بیماری خود ایمنی گوش زمانی بروز می کند که سیستم دفاعی بدن، سلول های گوش های داخلی، را به عنوان مهاجم تشخیص می دهند. این مهاجم  مانند ویروس و باکتری ها در نظر گرفته می شوند. سیستم دفاعی بدن به این سلول ها حمله کرده و فرد  به بیماری گوش مبتلا می شود.

• کاهش شنوایی با صدا های بلند

همچنین افرادی که در محیط های پر سر و صدا و یا بسیار شلوغ کار می کنند، بعد از گذشت مدتی، گوش با مشکل شنوایی رو به رو می شود و شنوایی در فرد کاهش پیدا می کند. همچنین افرادی که با استفاده از انواع هدفون ها و هدست ها موسیقی با صدای بلند و یا نا به هنجار گوش می دهند و امروزه نیز بسیار شایع است، به این کم شنوایی دچار می شوند.