نقش حیاتی سینوس ها

تنفس با بینی

هنگامی که تنفس توسط بینی انجام می شود، حجم بسیار زیادی از هوا از طریق راه هوایی وارد ریه ها شده و همراه این هوا، آلودگی محیطی شامل آلاینده ها، ذرات معلق در هوا و باکتری ها وارد این راه هوایی می شود.

در این راه هوایی برجستگی هایی وجود دارد که از مخاط پوشیده شده است. این مخاط شاخک نام دارد. شاخک ها باعث افزایش سطح تماس هوا با مخاط می شود و در ادامه این تماس باعث می شود تا هوای خشک وارد شده به بینی، مرطوب و گرم شود.

نقش-حیاتی-سینوس-ها

همچنین هوا با سرعت بسیار زیادی وارد راه هایی هوایی می شود که با گذشتن از این شاخک ها سرعت کاهش یافته و مواد معلق در هوا رسوب می کند. سطح سلول ها پوشیده از مژک هایی است که در حال حرکت بوده و با این حرکت، ذرات معلق را دریافت می کنند و از داخل بینی و سینوس خارج کرده و به سمت دهان می فرستند.

نقش بینی و سینوس

بینی و سینوس ها در واقع نقش فیلتر کردن هوا را بر عهده داشته و مواد معلق و آلوده کننده هوا را، از هوای وارد شده در بینی جدا می کنند. در صورتی که در فرآیند فیلتر کردن هوا توسط بینی و سینوس ها اختلالی ایجاد شود، مشکلاتی ایجاد می شود که به شرح زیرند:

• در صورت جمع شدن مواد آلاینده در بینی و سینوس ها و عدم خارج شدن از راه دهان، در این مجاری به خصوص در سینوس ها عفونت ایجاد می شود.
  • در صورتی که این مواد از راه دهان خارج نشود و به ریه وارد شود، تمامی مواد آلاینده و مواد معلق در هوا به ریه وارد شده و باعث ایجاد عفونت و یا بیماری های ریوی می شود. این بیماری دارای علائمی چون سرفه، تنگی نفس، خس خس می باشد.

در صورتی که در فردی علائم گفته شده، درمان نشود و ادامه داشته باشد، احتمال ابتلای فرد به سینوزیت مزمن، عفونت بینی و سینوس ها وجود دارد. پس باید به این علائم توجه کرده و آن ها را درمان کرد.

وظیفه سینوس

هر کدام از سینوس ها توسط راه هایی به حفره بینی راه پیدا می کند که از این راه ها ترشحات شفافی داخل بینی می شود. این ترشحات باعث پاکسازی سینوس ها و بینی از آلودگی هایی که وارد بینی و سینوس ها شده اند، می شود. همچنین باعث مرطوب و گرم شدن بینی و حلق شده و از التهاب در سینوس ها و ابتلا به سینوزیت جلوگیری می کند.

چهار × چهار =