پولیپ بینی چیست

پولیپ بینی به توده های نرم و بدون درد  داخل بینی گفته می شود. این توده ها غیر سرطانی بوده و در پوشش های مسیر بینی یا سینوس ها قرار می گیرد. پولیپ شکلی مانند قطه های اشکی دارد و یا مانند خوشه انگور آویزان است. پولیپ ها تحت تأثیر عفونت های دوره ای، آلرژیک، حساسیت به مواد شیمیایی، ابتلا به بیماری آسم ملتهب می شود.

در صورتی که بینی دارای پولیپ های کوچکی باشد، هیچ علائمی ندارد. اما اگر پولیپ ها به توده های بزرگ یا گروه های زیادی تبدیل شوند، باعث می شود مسیر های بینی مسدود شود و فرد با مشکلات تنفسی مواجه شود. از جمله این مشکلات می توان به از دست دادن حس بویایی و یا ابتلا به عفونت های مکرر است.

هر فردی ممکن است به  پولیپ بینی مبتلا شود. ولی پولیپ بینی بیشتر در افراد میانسال اتفاق می افتد.

برای درمان پولیپ بینی، جهت کوچک کردن پولیپ می توان از دارو استفاده کرد. ولی در بعضی از افراد پولیپ بینی با دارو درمان نمی شود و باید تحت جراحی بینی قرار گیرند.

پولیپ-بینی-چیست

نشانه های پولیپ بینی

پولیپ بینی به تورم پوشش مسیر های بینی و سینوس ها گفته می شود. که اگر این تورم بیش از 4 ماه به طول انجامد، سینوزیت مزمن می شود. همچنین ممکن است فرد به سینوزیت مزمن مبتلا باشد ولی پولیپ بینی نداشته باشد و برعکس.

این پولیپ ها بسیار نرم و غیر قابل لمس هستند. به همین دلیل اگر پولیپ ها کوچک باشد، نمی توان متوجه وجود آن ها شد. در صورتی که تعداد پولیپ ها زیاد باشد و یا بزرگ شود ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.

علائم پولیپ بینی

به گفته دکتر ادیبی بعضی از علائم پولیپ بینی با سینوزیت مزمن مشترک است. پس برای تشخیص آن بهتر است که به متخصص مراجعه شود. علائم عبارتند از :

• آبریزش بینی
  • گرفتگی مداوم بینی
  • آبریزش از پشت بینی
  • کاهش یا عدم حس بویایی
  • درد سر و صورت در صورت خم شدن
  • درد در دندان های بالا
  • احساس فشار بر روی پیشانی و صورت
  • احساس خارش اطراف چشم

نحوه تشخیص پولیپ بینی

جراح بینی برای تشخیص پولیپ بینی با یک چراغ قوه اقدام به معاینه داخل بینی می کند. با این کار پولیپ های داخل بینی به راحتی قابل دیدن و بررسی هستند. در صورتی که پولیپ بینی در اعماق بینی باشد، جراح بینی با کمک اندوسکوپ بینی اقدام به معاینه می کند. در صورتی که پولیپ بینی باعث ایجاد اختلالات تنفسی شده باشد، ممکن است از بیمار بخواهد تا MRI  و یا سی تی اسکن انجام دهد.

برخی خدمات دکتر هومن ادیبی

شش + 2 =