بایگانی ماهیانه:آوریل 2018

انواع بیماری های گوش

بیماری های گوش به دلایل مختلفی بروز می کند و افراد زیادی را امروزه درگیر کرده است. بیماری های گوش انواع متفاوتی دارد و برای درمان آن باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود. دکتر ادیبی در ادامه این مقاله به توضیح انواع بیماری های گوش و راه های درمانی خواهیم پرداخت تا شما را با این موارد بیشتر آشنا کنیم.

شناخت انواع بیماری های گوش بسیار مهم است. زیرا ممکن است فرد با عدم تشخیص و درمان به موقع بیماری های گوش، بخشی و تمامی شنوایی خود را  ازدست بدهد. با مراجعه به دکتر ادیبی به عنوان  متخصص گوش و حلق و بینی می توان این بیماری ها را درمان کرد. برای دریافت زمان مشاوره و درمان با شماره های ۴۴۹۷۶۷۷۲ – ۴۴۹۷۶۸۷۷- ۰۲۱  ۰۹۱۹۷۲۰۷۳۷۸ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید با مراجعه به  پیج اینستاگرام و   کانال تلگرام  نمونه کار ها را مشاهده نموده و مشاوره دریافت نمایید.

انواع بیماری های گوش

از مهمترین عواملی که در ایجاد بیماری های گوش و در ادامه آن کاهش شنوایی موثر است و در صورت عدم درمان می تواند خطرناک هم شود، عفونت های گوش است. این عفونت در سنین مختلف و به دلایل متعدد ممکن است بروز کند.

• عفونت های زمان جنینی

از جمله مواردی که ممکن است سبب شود تا فرد به کاهش شنوای دچار شود، اختلالاتی است که در دوران نوزادی و در گوش بروز کرده است. از جمله این بیماری و عفونت ها می توان به ابتلا به آنفولانزا، اریون، سرخک و سرماخوردگی است. ابتلا به این بیماری ها و عدم درمان صحیح و به موقع می توان مشکلات زیادی را در نوزاد ایجاد کند. همچنین عفونت هایی که در سنین 1 – 10 سالگی بروز می کند، بیشتر گوش میانی را درگیر می کند. از جمله علائم این بیماری می توان به تب، سرماخوردگی، درد در گوش و بی اشتهایی و بی قراری است. به گفته دکتر ادیبی با درمان به موقع این بیماری ها می توان، از بروز مشکلات حاد تر جلوگیری نمود.

• اتیت سروز

از جمله دلایل ابتلای کودکان به کم شنوایی وجود مایع در گوش میانی است که با علایمی چون تب و درد همراه نیست و با تست های ادیومتری تشخیص داده می شود. اگر این التهاب در زمان مناسب تشخیص و درمان نشود، سبب می شود تا این عفونت مزمن شده و پارگی در پرده گوش ایجاد شود. از جمله عوارض این بیماری می توان به کاهش شنوایی، فلج عصب های صورت، ترشحات عفونی از گوش، آبسه مغزی، سرگیجه و مننژیت می باشد. برای درمان اتیت سروز فقط باید فرد تحت جراحی قرار می گیرد.

• اتواسکلروز

این بیماری به دلیل چسبندگی که در استخوانچه های گوش میانی ایجاد می شود، بروز می کند. بیشترین سن ابتلا به این بیماری در نوجوانی و جوانی است. برای درمان بیماری اتواسکلروز، دو راه درمانی وجود دارد که با جراحی و یا با سمعک گذاری درمان می شود. سمعک گذاری صرفا جهت تجویز متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود.

• بیماری منیر  menier’s disease

از جمله علائم این بیماری می توان کاهش شنوایی، وزوز و سرگیجه می باشد. این بیماری بسیار شایع هستند.

• بیماری های گوش ارثی

از جمله دلایل شایع در کم بودن شنوایی عمیق، بیماری های گوش ضمینه خانوادگی و ارثی دارد. برخی از افراد از بدو تولد به این بیماری مبتلا هستند و در سن 20 سالگی عود می کند.

• ضربه به گوش

برخی از افراد به دلیل صدماتی که به گوششان وارد شده و این صدمات سبب شده است تا ساختمان گوش مشکل پیدا کند، از جمله مهترین دلایل کاهش و یا از دست دادن شنوایی ضربه به گوش است. این صدمات شامل سوانح رانندگی، ضربه به سر، سقوط از ارتفاع و برخورد جسمی به گوش می باشد.

• بیماری های خود ایمنی گوش

بسیاری التهاب هایی که در گوش داخلی بروز می کند، بیماری های خود ایمنی است. برای آن که این بیماری تشخیص داده شود، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

بیماری خود ایمنی گوش زمانی بروز می کند که سیستم دفاعی بدن، سلول های گوش های داخلی، را به عنوان مهاجم تشخیص می دهند. این مهاجم  مانند ویروس و باکتری ها در نظر گرفته می شوند. سیستم دفاعی بدن به این سلول ها حمله کرده و فرد  به بیماری گوش مبتلا می شود.

• کاهش شنوایی با صدا های بلند

همچنین افرادی که در محیط های پر سر و صدا و یا بسیار شلوغ کار می کنند، بعد از گذشت مدتی، گوش با مشکل شنوایی رو به رو می شود و شنوایی در فرد کاهش پیدا می کند. همچنین افرادی که با استفاده از انواع هدفون ها و هدست ها موسیقی با صدای بلند و یا نا به هنجار گوش می دهند و امروزه نیز بسیار شایع است، به این کم شنوایی دچار می شوند.

آیا می دانید گوش ها مهمترین عضو بدن به شمار می روند و در حفظ تعادل بدن بسیار کمک کننده هستند؟ گفتن این نکته ضروری است که باید در حفظ سلامت این عضو حیاتی کوشا بود. در ادامه به توضیح انواع بیماری های گوش و مراقبت های آن می پردازیم تا با این امر بیشتر آشنا شوید.

درمان بیماری های گوش بسیار مهم است. زیرا ممکن است فرد با عدم تشخیص و درمان به موقع بیماری های گوش، بخشی و تمامی شنوایی خود را  ازدست بدهد. با مراجعه به دکتر ادیبی به عنوان  متخصص گوش و حلق و بینی می توان این بیماری ها را درمان کرد. برای دریافت زمان مشاوره و درمان با شماره های ۴۴۹۷۶۷۷۲ – ۴۴۹۷۶۸۷۷- ۰۲۱  ۰۹۱۹۷۲۰۷۳۷۸ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید با مراجعه به  پیج اینستاگرام و   کانال تلگرام  نمونه کار ها را مشاهده نموده و مشاوره دریافت نمایید.

ساختمان گوش

گوش همه افراد دارای سه قسمت اصلی شامل گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی است. وظیفه گوش شنیدن اصوات می باشد. این اصوات از طریق گوش خارجی وارد شده و سپس به گوش میانی وارد می شود. بعد از رود به گوش میانی، صدا به استخوانچه های گوش خورده و باعث ایجاد ارتعاش می شود و صدا منتقل می گردد. گوش داخلی حالتی حلزونی شکل دارد. صدا از این دالان عبور می کند و بعد از برخورد به اعصاب شنوایی به مغز ارسال می شود. مغز افراد این صدا ها را به رسمیت می شناسد و در داخل مغز کنترل می شود و این کنترل در حفظ تعادل نیز تاثیر بسزایی دارد.

عوامل مختلفی سبب می شود تا تعادل فرد دچار اختلال گردد و یا شنوایی فرد با مشکل رو به رو شود. در ادامه این مقاله دکتر ادیبی به توضیح مختصر این موارد می پردازد.

عوامل موثر بر روی شنوایی و تعادل

بروز عفونت گوش در افراد سبب می شود تا از میزان شنوایی فرد و در ادامه از تعادل فرد کاهش یابد. بیشترین سنی که عفونت گوش مشاهده شده است، نوزادان و کودکان هستند.

• وزوز گوش

برخی از افراد با مراجعه به دکتر خود اذعان می کنند که داخل گوش خود  صدایی مانند وزوز زنبور می شنوند. علت برزو وزوز گوش باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی بررسی گردد. ممکن است به دلیل بروز سرگیجه در فرد، این وزوز ها بروز نماید.

همچنین ممکن است به دلیل ایجاد مشکل برای مایع گوش این وزوز و به طبع آن سرگیجه بروز کند.

عفونت های گوش شایع ترین بیماری در نوزادان و کودکان است.

• گرفتن گوش

عمده ترین دلیل گرفتن گوش، تغییر در آب و هوا و افزایش و کاهش فشار هوا و یا آب است.

عدم رسیدگی و درمان برخی از این بیماری سبب می شود تا فرد با اختلالات شنوایی رو به رو شود.

• عفونت گوش میانی

بیشترین مراجعه کنندگان به  مطب دکتر ادیبی در خصوص مشکلات و عفونت گوش میانی است. عفونت گوش میانی شایع ترین علت کاهش شنوایی در کودکان می باشدو به همین دلیل توصیه می شود تا کودکان تحت نظر متخصص گوش و حلق و بینی باشد. ممکن است این عفونت در یکی از گوش ها و یا هر دو گوش کودک بروز نماید و در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع سبب شود تا کودک بخشی و یا تمام شنوایی خود را از دست بدهد.

• عفونت گوش خارجی

در برخی از افراد به دلیل ساختار گوش خارجی شان ممکن است آبی که در هنگام استحمام، شنا و یا باران به داخل گوششان منتقل می شود در داخل گوش بماند و نتوان آن را خشک نمود. جمع شدن این آب ها سبب می شود تا در داخل گوش خارجی باکتری ایجاد شده و عفونت به داخل کانال گوش منتقل شود. در برخی از افراد این عفونت باعث سرفه و کاهش شنوایی می شود.

• بیماری خودایمنی یا التهاب گوش داخلی

این بیماری در گوش داخلی بروز می کند. انسداد گوش یک بیماری التهابی برای گوش داخلی است. این بیماری زمانی بروز می کند که سیستم ایمنی بدن مربوط به سلول های گوش داخلی مورد حمله قرار گرفته است. تشخیص این ویروس توسط متخصص گوش و حلق و بینی امکان پذیر است و با تشخیص صحیح می تواند این عارضه را درمان نمود. در صورت پیشرفت این نوع از بیماری های گوش، راه های درمانی شامل دارو درمانی ممکن است پاسخ گو نبوده و باید جراحی کاشت حلزونی گوش و یا قرار دادن سمعک انجام شود.

همچنین بسیاری دیگر از بیماری ها و عدم رعایت برخی از نکات سبب می شود تا شنوایی فرد با مشکل رو به رو شود. با این حال امروزه متخصص گوش و حلق و بینی راه های درمانی بسیاری را شناخته و با تشخیص نوع بیماری های  گوش، اقدام به درمان آن و کاهش اختلالات شنوایی می نماید. در صورت عدم توجه فرد به اختلالات مربوط به گوش ممکن است فرد به طور موقت و یا دائمی شنوایی خود را از دست بدهد. دکتر ادیبی توصیه می نمایند تا  در خصوص درمان بیماری های گوش  دقت لازم و وقت کافی گذاشته شود.

تمیز کردن بینی پس از عمل بینی

تا چند روز بعد از جراحی زیبایی بینی، از بینی احتمال تخلیه مخاط و خون رقیق وجود دارد. این امر طبیعی بوده و اصلا جای نگرانی ندارد. در حین جراحی بینی به دلیل تحریک شدن عصب ها و شاخک های داخل بینی و تحریک بینی توسط اسپلینت داخل بینی، ممکن است داخل بینی خونریزی خفیفی اتفاق بیوفتد. این خونریزی، ممکن است همراه با مخاط بینی و پوسته های داخل بینی باشد. به همین دلیل تمیز کردن بینی پس از عمل بینی از مهترین اصولی است که بعد از انجام جراحی بینی باید مد نظر داشت.

تمیز کردن بینی پس از عمل بینی

برای تمیز کردن بینی میتوان با استفاده از سرنگ و یا گوش پاک کن، پراکسید هیدروژن را داخل بینی زد. بعد از ترخیص از بیمارستان و برگشتن به خانه باید مراقبت های بعد از جراحی بینی را آغاز نمایید. از جمله موارد مراقبت های بعد از جراحی، تمیز کردن بینی پس از عمل بینی است که در روز های اول بعد از جراحی بینی باید مد نظر قرار گیرد. به طور مثال باید در روز های اول بعد از جراحی بینی و بعد از برداشتن اسپلینت داخل بینی، هر 6 ساعت یک بار پراکسید هیدروژن را به داخل بینی وارد کرد. در صورت بروز خونریزی حتما با جراح خود تماس بگیرد.

به گفته دکتر ادیبی به عنوان بهترین جراح بینی، برخی از افراد به دلیل آن که به تازگی جراحی بینی انجام داده اند، نیز از تمیز کردن بینی خود هراس دارند و تصور می کنند که ممکن است تمیز کردن بینی پس از عمل بینی باعث شود تا به بینی آسیب وارد شود. دکتر ادیبی ذکر می کنند که این تصور اشتباه است و تمیز کردن بینی به دلیل اسپلینت های موجود در داخل و خارج بینی، هیچ آسیبی به بافت بینی وارد نمی کند.

نکات مهم در تمیز کردن بینی پس از عمل بینی

به دلیل انجام جراحی بینی بافت بینی حساس شده و ضعیف می باشد پس تمیز کردن بینی با دقت کافی بای انجام شود. همچنین برای انجام این کار، سرنگ و گوش پاک کن را نباید بیش از 1.5 سانتی متر داخل بینی کرد.

بعد از گذشت یک ماه از جراحی بینی، می توان این کار را روزی یکبار انجام داد. همچنین به دلیل تمیز کردن بینی، احتمال بروز عفونت بعد از جراحی بینی بسیار کاهش می یابد.

گالری نمونه کار