آرشیو روزانه: آوریل 17, 2018

آیا می دانید گوش ها مهمترین عضو بدن به شمار می روند و در حفظ تعادل بدن بسیار کمک کننده هستند؟ گفتن این نکته ضروری است که باید در حفظ سلامت این عضو حیاتی کوشا بود. در ادامه به توضیح انواع بیماری های گوش و مراقبت های آن می پردازیم تا با این امر بیشتر آشنا شوید.

درمان بیماری های گوش بسیار مهم است. زیرا ممکن است فرد با عدم تشخیص و درمان به موقع بیماری های گوش، بخشی و تمامی شنوایی خود را  ازدست بدهد. با مراجعه به دکتر ادیبی به عنوان  متخصص گوش و حلق و بینی می توان این بیماری ها را درمان کرد. برای دریافت زمان مشاوره و درمان با شماره های ۴۴۹۷۶۷۷۲ – ۴۴۹۷۶۸۷۷- ۰۲۱  ۰۹۱۹۷۲۰۷۳۷۸ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید با مراجعه به  پیج اینستاگرام و   کانال تلگرام  نمونه کار ها را مشاهده نموده و مشاوره دریافت نمایید.

ساختمان گوش

گوش همه افراد دارای سه قسمت اصلی شامل گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی است. وظیفه گوش شنیدن اصوات می باشد. این اصوات از طریق گوش خارجی وارد شده و سپس به گوش میانی وارد می شود. بعد از رود به گوش میانی، صدا به استخوانچه های گوش خورده و باعث ایجاد ارتعاش می شود و صدا منتقل می گردد. گوش داخلی حالتی حلزونی شکل دارد. صدا از این دالان عبور می کند و بعد از برخورد به اعصاب شنوایی به مغز ارسال می شود. مغز افراد این صدا ها را به رسمیت می شناسد و در داخل مغز کنترل می شود و این کنترل در حفظ تعادل نیز تاثیر بسزایی دارد.

عوامل مختلفی سبب می شود تا تعادل فرد دچار اختلال گردد و یا شنوایی فرد با مشکل رو به رو شود. در ادامه این مقاله دکتر ادیبی به توضیح مختصر این موارد می پردازد.

عوامل موثر بر روی شنوایی و تعادل

بروز عفونت گوش در افراد سبب می شود تا از میزان شنوایی فرد و در ادامه از تعادل فرد کاهش یابد. بیشترین سنی که عفونت گوش مشاهده شده است، نوزادان و کودکان هستند.

• وزوز گوش

برخی از افراد با مراجعه به دکتر خود اذعان می کنند که داخل گوش خود  صدایی مانند وزوز زنبور می شنوند. علت برزو وزوز گوش باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی بررسی گردد. ممکن است به دلیل بروز سرگیجه در فرد، این وزوز ها بروز نماید.

همچنین ممکن است به دلیل ایجاد مشکل برای مایع گوش این وزوز و به طبع آن سرگیجه بروز کند.

عفونت های گوش شایع ترین بیماری در نوزادان و کودکان است.

• گرفتن گوش

عمده ترین دلیل گرفتن گوش، تغییر در آب و هوا و افزایش و کاهش فشار هوا و یا آب است.

عدم رسیدگی و درمان برخی از این بیماری سبب می شود تا فرد با اختلالات شنوایی رو به رو شود.

• عفونت گوش میانی

بیشترین مراجعه کنندگان به  مطب دکتر ادیبی در خصوص مشکلات و عفونت گوش میانی است. عفونت گوش میانی شایع ترین علت کاهش شنوایی در کودکان می باشدو به همین دلیل توصیه می شود تا کودکان تحت نظر متخصص گوش و حلق و بینی باشد. ممکن است این عفونت در یکی از گوش ها و یا هر دو گوش کودک بروز نماید و در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع سبب شود تا کودک بخشی و یا تمام شنوایی خود را از دست بدهد.

• عفونت گوش خارجی

در برخی از افراد به دلیل ساختار گوش خارجی شان ممکن است آبی که در هنگام استحمام، شنا و یا باران به داخل گوششان منتقل می شود در داخل گوش بماند و نتوان آن را خشک نمود. جمع شدن این آب ها سبب می شود تا در داخل گوش خارجی باکتری ایجاد شده و عفونت به داخل کانال گوش منتقل شود. در برخی از افراد این عفونت باعث سرفه و کاهش شنوایی می شود.

• بیماری خودایمنی یا التهاب گوش داخلی

این بیماری در گوش داخلی بروز می کند. انسداد گوش یک بیماری التهابی برای گوش داخلی است. این بیماری زمانی بروز می کند که سیستم ایمنی بدن مربوط به سلول های گوش داخلی مورد حمله قرار گرفته است. تشخیص این ویروس توسط متخصص گوش و حلق و بینی امکان پذیر است و با تشخیص صحیح می تواند این عارضه را درمان نمود. در صورت پیشرفت این نوع از بیماری های گوش، راه های درمانی شامل دارو درمانی ممکن است پاسخ گو نبوده و باید جراحی کاشت حلزونی گوش و یا قرار دادن سمعک انجام شود.

همچنین بسیاری دیگر از بیماری ها و عدم رعایت برخی از نکات سبب می شود تا شنوایی فرد با مشکل رو به رو شود. با این حال امروزه متخصص گوش و حلق و بینی راه های درمانی بسیاری را شناخته و با تشخیص نوع بیماری های  گوش، اقدام به درمان آن و کاهش اختلالات شنوایی می نماید. در صورت عدم توجه فرد به اختلالات مربوط به گوش ممکن است فرد به طور موقت و یا دائمی شنوایی خود را از دست بدهد. دکتر ادیبی توصیه می نمایند تا  در خصوص درمان بیماری های گوش  دقت لازم و وقت کافی گذاشته شود.